tirsdag 29. april 2014

Genser med rynker

Jeg hadde mye alpakkgarn til overs da jeg strikket kjolen "å for et kjoleliv". Jeg har faktisk strikket to av den, og dermed hadde jeg enda mer, men i to forskjellige farger. Folkene i strikkebutikken på togstasjonen i Bergen er veldig snille, og lar kundene bytte garn. Jeg fikk byttet alle svarte og lilla nøster mot en veldig fin rødfarge. I tillegg kjøpte jeg resten jeg trengte til en oppskrift jeg fant på Drops.
Jeg falt virkelig for rynkemønsteret på bærestykket.
Det gikk fortere å strikke genseren enn jeg hadde trodd. Brukte en uke ca. Og da hadde jeg tilogmed festet tråder (noe som gjerne kan ta flere dager før jeg får gjort fordi det er så kjedelig).
Oppskriften heter 119-2, og man finner den altså på drops.
Garnet er Drops alpakka, og det er strikket en del med dobbel tråd.
Man bruker pinne 4 når man har dobbel tråd, og pinne 5 når man har en tråd, så det er en del bytting fram og tilbake når man har fått armene og bolen inn på samme pinne. Men ganske moro når det skjer noe i oppskriften hele tiden synes jeg. Tror aldri jeg kunne strikket en hel genser med bare rettmasker, og kun en farge. Måten man strikker slike rynker er å doble antall masker, og så halvere igjen etter noen omganger.
Jeg ble superfornøyd med denne genseren. Og har tilogmed fått bestillinger på den.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar